Thursday 21 February 2013

Saling Membantu dan Bekerjasama---Loh Kai Ying

Pemandu Teksi
         Lewat satu malam, saya telah dipanggil keluar ke kilang di mana saya bekerja. Memandu di sepanjang jalan, saya perasan sesuatu yang besar yang berbaring dalam longkang. Ia adalah sebuah badan.
          Saya keluar dari kereta, meninggalkan lampu. Sambil saya berjalan ke badan tersebut, saya mula panik. Saya akan perlu untuk mendapatkan ambulans, saya berfikir kepada diri saya sendiri. Di mana saya akan dapat mencari telefon?
        "Hei, kamu baik?" Saya bertanya.
        "Tinggalkan saya sahaja," seorang lelaki menjawab.
        "Berikan saya tangan anda," Saya ditawarkan.
        "Saya tidak boleh," dia menjawab. "Pergi jauh."
        Sebuah teksi berhenti. Apakah jika mereka fikir saya yang melanggarkan dia? Pemandu teksi itu keluar.
        Dengan adegan lagi diterangi oleh lampu teksi, saya ternampak lelaki dalam longkang tidak mempunyai kedua-dua lengan tangan. Saya terkejut. "Dia menyuruh saya pergi," Saya menjelaskan.
         "Ia adalah OK," pemandu teksi menjawab. "Oi, budak Charlie. Anda sepatutnya menunggu saya, anda merajuk pula. "
          Pemandu teksi itu membalut tangannya di sekeliling lelaki itu dan menarik dia ke dalam kedudukan berdiri. "Buka pintu belakang, saya akan membaringkan dia," katanya kepada saya. "Charlie, kita akan balik ke rumah anda dalam masa yang singkat."
           Charlie mengerang semasa pemandu separuh menjalankan, separuh mengheret dia ke dalam teksi. Beliau adalah dalam lingkungan umur 30 tahun dan kelihatan bersih dan kemas. Bagaimana dia boleh berada dalam keadaan berbaring di jalan seperti ini?
           Pemandu teksi kemudian memberitahu saya dia telah mengenali Charlie selama empat tahun. Pada kebanyakan lewat malam selepas habis kerja beliau, dia pergi ke kelab untuk minuman, dan jika Charlie berada di sana, dia akan membawanya pulang. Malam itu dia telah habis kerja lewat dan Charlie telah meninggalkan kelab itu. Dia segera pergi untuk mengejar dia, tetapi tidak menjangka untuk menjumpai beliau dalam longkang.
          "Bagaimana dia boleh menjadi seperti ini?" Saya bertanya. "Bagaimana dia mengurus?"
          "Charlie tidak pernah bercakap tentang keadaan beliau dan saya tidak bertanya. Dia bukannya tidak berumah, jika itu apa yang anda fikirkan. Apa yang saya tahu adalah bahawa dengan sedikit bantuan, dia dapat menghadapinya - dan saya percaya dia mengurusnya dengan baik. Anda sangat baik dan mulia untuk berhenti dan membantu. "
           Saya mengaku bahawa apabila saya cuba untuk membantu Saya tidak tahu bagaimana. Saya telah berasa diri sendiri tidak guna.
           Saya bersara sekarang dan masih ingat Charlie. Tetapi jika saya keluar, seperti pemandu teksi itu, saya akan membantu jika saya boleh.

Malaikat BMX
          Anak-anak muda saya, Sam dan Alex, telah berlumba dalam pertandingan basikal BMX di bandar empat jam dari rumah. Sebagai suami saya bekerja, saya mengambil kedua-dua lelaki ditambah salah satu daripada rakan-rakan mereka yang juga berminat untuk bangsa.
           Kami adalah agak baru ke tempat kejadian perlumbaan dan saya tidak tahu banyak pesaing atau penonton, tetapi tidak lama selepas tiba, seorang wanita friendly ditawarkan saya salah kerusi manakala saya dibantu dengan menilai. Sepanjang petang, kami bersembang perbualan.
           Malangnya, dalam satu perlumbaan terakhir, anak bongsu saya, Alex, terlanggar dengan pelumba lain dan dibiarkan berbaring di atas trek. Saya dapat melihat dia cedera parah, jadi saya berlari ke bilik pertolongan cemas untuk bertemu dengannya. Beliau menjerit dan berada dalam kesakitan, kerana dia teruk patah tangannya.
           Hanya sebelum mereka memutuskan untuk memanggil ambulans, sebuah wajah muncul di pintu. Ia adalah Bev, yang saya telah berbual-bual dengan lebih awal - dia  datang untuk melihat keadaan Alex.
           Walaupun saya tidak mengenalinya sangat, dia mampu melihat saya telah mengalami trauma terhadap kemalangan itu dan kebimbangan yang ditambah dengan mempunyai dua kanak-kanak lain untuk mempertimbangkan di bandar yang asing.
          "Anda pergi bersamanya ke hospital," Bev berkata. "Saya akan mengambil dua kanak-kanak lain balik ke rumah dengan anak lelaki saya dan memberi mereka semua pizza sebagai makan tengah hari. Berikut adalah nombor saya dan alamat. Saya tinggal hanya sebelah jalan dari hospital. Hubungi saya kemudian apabila anda mengetahui apa yang mereka akan lakukan. Ia tidak kira berapa lama ia mengambil masa. "
            Bev adalah malaikat mutlak dan saya tidak akan lupa kebaikan beliau dalam mengambil dua kanak-kanak di luar tangan saya supaya saya dapat menumpukan perhatian kepada kanak-kanak yang cedera saya, yang memerlukan pembedahan segera pada lengan beliau, dan akhirnya bermalam di hospital.
            Persahabatan telah dipastikan pada hari itu, yang cepat termasuk semua ahli keluarga, dan masih kuat lapan tahun kemudian.

Pada Hari Bumi Bergerak
            Ia telah hujan lebat di waktu awal September 9 tahun lepas. Penduduk kampung Ban Huay Khom di Uttaradit Province, beberapa 500km utara , Thailand Bangkok, tidur nyenyak. Somphit Hantha, yang mengendalikan sebuah kedai runcit kecil dengan suaminya di hadapan sekolah kampung, telah pergi tidur lebih awal daripada biasa malam itu kerana cuaca buruk.
           Dikelilingi oleh gunung, Ban Huay darion kampung terletak di pertemuan dua anak-anak sungai. Hujan berterusan telah dibuat Somphit sedikit cemas, jadi bukannya bunking di kedai, dia memutuskan untuk bermalam di rumah - di sisi lain sungai dari mana kedainya terletak. "Saya agak bimbang kerana ia telah hujan sebentar-sebentar untuk minggu dan saya tahu terdapat bahaya banjir kilat atau tanah runtuh," katanya. The 42-year-old telah menghadiri seminar dan bengkel mengenai tebatan banjir sebagai sebahagian daripada peranan beliau sebagai ahli tempatan Kecamatan Pentadbiran Organisation (SAO).
          Pada sekitar 2:00, Somphit menerima panggilan daripada saudara, yang memaklumkan kepada beliau bahawa air di sungai itu adalah luar biasa tinggi. Ia telah dicadangkan bahawa dia mengambil gambar keadaan dalam kes dia diperlukan untuk menulis laporan untuk agensi awam. "Saya masih ingat memikirkan ia adalah terlalu gelap untuk mengambil gambar," mengimbas kembali Somphit. "Jadi, saya kembali untuk tidur."
           Sedikit lebih setengah jam kemudian, Somphit telah Jarred terjaga oleh bunyi bising yang seolah-olah datang dari gunung - bergelora gemuruh yang mendapat lebih dekat oleh kedua. Masih dalam baju tidur dia, Somphit melompat ke dalam trak beliau dan menuju ke kampung untuk mengetahui apa yang sedang berlaku. Apabila dia mendapat salah satu daripada jambatan yang menghubungkan kampung, terdapat cahaya hanya cukup untuk beliau untuk membuat paras air. Ia adalah berbahaya tinggi. Semasa kelihatan kuat dan gelombang hitam mengecam terhadap jambatan.
           Walaupun risiko, Somphit memutuskan untuk menyeberangi. Dia tahu kampung mungkin tidur nyenyak dan tidak menyedari bahawa paras air telah meningkat pesat.
Apabila dia sampai ke kedainya, Somphit mendapati suaminya pencerobohan membantu beberapa jiran berpindah. Keadaan huru-hara. Beliau meraih telefon untuk memberitahu ketua kampung untuk membuat pengumuman pada sistem alamat awam, hanya untuk mendapati bahawa kuasa telah pergi dan rangkaian telefon turun.
           "Saya menggigil dengan ketakutan dan cuba memikirkan bagaimana untuk memberi amaran kepada semua penduduk kampung. Naluri saya memberitahu saya bahawa arus yang kuat pasti akan membawa bersamanya banyak perkara lain, seperti batu, lumpur dan balak: semua yang boleh memusnahkan rumah penduduk kampung dan juga membunuh mereka, "Somphit berkata, masih terkejut dengan memori.
            Dengan tiada cara lain komunikasi yang ada, Somphit menemui idea: dia akan memandu di sekitar kampung dan membunyikan kuat untuk bangun jiran beliau. Sementara itu, beberapa penduduk kampung juga telah melepaskan tembakan ke langit untuk memberi amaran kepada semua orang bahaya. Antara honking dan tembakan, penduduk kampung terkejut bangun dan berlari dari rumah mereka. Mereka berkumpul di pusat kesihatan kampung atas bukit yang tertinggi. Di bawah mereka, arus ganas dibawa dengan ketulan besar serpihan dari gunung, semua yang sedang melanda ke arah jambatan.
           Somphit teringat beberapa sakit yang tinggal jauh dari jalan utama, dan memandu menentang arus untuk mencari mereka. "Saya mendapati mereka dekat dengan rumah mereka," katanya. "Saya memilih mereka sehingga, dan sebaik sahaja kita mencapai jalan beberapa balak dan batu-batu besar melanda kampung. Kami sempat melarikan diri daripada kematian. "
           Penduduk kampung melarikan diri dengan merentasi jambatan - dan seketika selepas orang terakhir menyeberangi, struktur keseluruhan runtuh dengan bunyi menakutkan. Kemudian dua jambatan lain terhempas ke bawah, salah satu selepas yang lain, di depan penonton yang berada dalam ketakutan. Yang terselamat boleh melakukan sedikit tetapi menonton berdaya sebagai tanah runtuh mengamuk dihanyutkan rumah mereka.
           Daripada 136 rumah di kampung itu, 25 runah telah dimusnahkan. Komunikasi dan sistem pengangkutan juga telah diputuskan, meninggalkan kampung terputus selama hampir empat hari sebelum bantuan dapat mencapai mereka. Sebuah pusat kelegaan sementara telah dibina manakala rumah penduduk telah dibina semula.
           Sangat ajaibnya, tiada nyawa yang hilang - dan untuk itu, penduduk kampung mempunyai Somphit Hantha untuk mengucapkan terima kasih.


Hadiah Guatemala
          Saya duduk merenung ke luar tingkap, mengelipkan air mata ke belakang, sambil bas merah lama bergoncang sepanjang salah satu lebuh raya utama di Guatemala City.
          Selama sembilan bulan, saya telah bekerja di ibu kota Guatemala dengan organisasi bantuan yang membantu kanak-kanak yang tinggal dan bekerja di jalan raya. Saya mendapati kerja-kerja yang mencabar dan memuaskan, tetapi serangan yang berulang-ulang terhadap kesihatan saya yang miskin telah menyebabkan doktor organisasi untuk memerintahkan saya untuk terbang pulang ke rumah.
           Sekarang saya hadapi perlu untuk mengatakan selamat tinggal kepada anak-anak dan rakan-rakan saya telah datang untuk menjaga secara mendalam tentang; dan saya mendapati diri saya pada perasaan sangat sakit, terharu, dan semata-mata di dalam bus. Ia adalah semasa saya sedang duduk di sana, diserap dalam kasihan diri, bahawa seorang wanita tua duduk sebelah saya di dalam bas yang sesak. Bersalam-salaman dengan saya seolah-olah saya adalah seorang sahabat lama, dia dibawa hanya beg yang dipakai dan sejambak kecil daisies kuning teliti dibungkus dalam lembaran akhbar. Dia duduk di sebelah saya untuk baki perjalanan beliau, berbual gembira tentang keluarga beliau dan bertanya tentang saya.
           Waktu dia naik untuk meninggal, dia menarik setengah sejambak keluar akhbar. Beliau meletakkan mereka ke dalam tangan saya dan memberikan saya rahmat sebelum turun dari bas. Rasa lebih kurang sunyi, saya memegang bunga yang cantik tersebut; peringatan bahawa walaupun apabila kehidupan mengambil giliran yang tidak diduga, masih terdapat kecantikan yang boleh didapati dan sayang untuk dikongsi bersama.

Penggunting rumput
          Lebih daripada dua dekad yang lalu, anak perempuan kami kemudian umur 20 tahun, Camilla, menjalankan latihan untuk menjadi jururawat. Hidup ini sibuk dan dia suka menikmati menghabiskan masa dengan keluarga dan rakan-rakan. Ia semua berubah, bagaimanapun, apabila dia telah didiagnosis dengan leukemia dan dimasukkan ke hospital. Dia terpaksa menjalani kemoterapi intensif dan ujian darah yang kerap selama lebih daripada dua tahun. Dunia kami telah berubah.
          Setiap hari, sama ada suami saya, Ray, atau saya akan melawat Camilla di hospital. Kami kedua-duanya mempunyai kehidupan profesional yang sangat sibuk, jadi hari kami menjadi sangat panjang. Kami mendapati kita hanya mempunyai masa untuk asas, jadi kerja-kerja seperti berkebun tidak tinggi pada senarai keutamaan. Kami hairan, walau bagaimanapun, seperti yang telah mengekalkan rumput kita, yang sentiasa indah rapi. Ia seolah-olah seolah-olah ia berlaku pada hujung minggu, tetapi kita tidak pernah tertentu.
Pulang ke rumah awal satu hari, kita terserempak John, jiran kita, membawa pulang mesin pemotong rumput beliau kembali ke tempat beliau, dan apabila kita bertanya, dia mengakui bahawa dia yang tolong memotong rumput. Kami mengucapkan terima kasih kepadanya dan menawarkan untuk membayar, tetapi beliau enggan, sambil berkata ia adalah sekurang-kurangnya bantuan dia boleh berikan. Beliau mengekalkan kecantikan rumput kami sepanjang masa Camilla berada di hospital.
          Beberapa tahun kemudian, Ray telah dimasukkan ke hospital, memerlukan pembedahan jantung. Beliau tidak dapat bertindak selama hampir enam minggu. Sekali lagi, saya perasan bahawa rumput kami sedang dikekalkan. Pada masa ini, kita tahu ia tidak bukan John yang lakukan. Akhirnya, kami mendapati ia adalah seorang kawan yang tinggal beberapa kilometer jauhnya. Dia telah mendengar tentang pembedahan Ray, jadi mengambil tanggungjawab tersebut ke atas dirinya untuk membawa mesin pemotong rumput beliau dan memotong rumput kami semasa saya berada di tempat kerja.
            Saya rasa bersyukur kerana saya mencerminkan pada keprihatinan jiran kami dan rakan-rakan yang telah berada di sana untuk membantu kami dalam masa yang paling sukar.

Rujukan:
Reader Digest Ogos 2012
Reader Digest September 2012
Reader Digest Oktober 2012
Reader Digest November 2012

 

No comments:

Post a Comment