Tony
Fernandes yang kini berusia 48 tahun, dilahirkan pada 30 April 1964 kepada
suatu keluarga campuran Portugis Goa(India) dan Portugis Melaka. Bapa beliau
bernama Dr. Stephen Edward Fernandes dan Ibu beliau, Ena Dorothy
Fernandez.Semasa kecil beliau kerap kali mengikuti ibunya, seorang peniaga
kecil kecilan, ke majlis majlis para peniaga tupperware. Dalam usia 13 tahun
beliau melanjutkan persekolahan di England pada tahun 1977 dan seterusnya lulus
di London School of Economics pada tahun 1987.Beliau mulai alam perkerjaan di
Virgin Atlantic sebagai auditor, kemudian sebagai kontroller kewangan di sebuah
syarikat dimilik oleh Richard Branson, iaitu Virgin Record sehingga
1989.Sekembalinya ke Malaysia beliau dilantik sebagai pengarah urusan Warner
Music (Malaysia) Sdn Bhd. Sewaktu bertugas di syarikat ini beliau berjaya
mencetus suatu ‘revolusi’
dalam muzik etnik, nasyid dan dangdut kedalam arus perdana muzik tanah air.
Beliau berkhidmat dalam kumpulan ini dari 1992 sehingga 2001, akhir sekali
memegang jawatan vice presiden kumpulan bagi kawasan Asia Tenggara.
Jatidiri Tony Fernandes
Kejayaan
luar biasa selalunya di hasilkan oleh seseorang yang juga mempunyai peribadi
yang luar biasa yang membantu dalam setiap langkah yang dilalui. Pertama sekali
ialah wujudnya minat untuk berniaga yang perlu untuk mendorong seseorang kearah
itu. Dalam diri Tony Fernandes, beliau banyak dipengaruhi oleh ibu beliau yang
aktif dalam menjual tupperware ke serata tanah air. Bagi Tony, ibu beliau
adalah seorang wanita yang mengkagumkan kerana kemampuannya yang luar biasa
dalam menjual barangan kepada sesiapa sahaja. Justeru itu beliau banyak belajar
dari peribadi ibu beliau yang ternyata begitu penting dikala mengharungi alam
perniagaan.Bapa beliau, Dr Stephen Edward Fernandes, sebaliknya amat berbeza
daripada peribadi ibunya. Dr. Fernandes memiliki sebuah klinik, tetapi tanpa
keuntungan kerana terlalu bermurah hati kepada setiap pesakit sehingga kerap
kali memberi perkhidmatan dan ubat secara percuma. Tony sungguh tidak terpikat
dengan cara cara bapa beliau berniaga.Pada sekilas pandang memang ada ciri ciri
yang serupa diantara Tony dengan ayah beliau. Jika ayah beliau memberi
keistimewaan kepada pesakit yang miskin, Tony juga memberi fokus kepada rakyat
yang kurang mampu untuk membeli tiket penerbangan biasa. Tetapi bezanya, jika
ayah beliau membantu pesakit dengan tujuan mengurangkan bebanan mereka,
sehingga mengorbankan keuntungan, Tonya juga membantu rakyat yang tidak mampu
membeli tiket kapal terbang, tetapi beliau tetap terikat dengan prinsip
perniagaan berasas keuntungan dan lestari ( berkekalan).Kemampuan beliau
berkomunikasi, mempengaruhi orang dan semangat yang kental amat mengkagumkan
dan merupakan satu ciri yang diwarisi dari ibu beliau. Selain itu zaman
persekolahan dalam usia yang sangat muda (umur 13 tahun) di sekolah berasrama
di England, juga memberi kesan yang mendalam kepada peribadi beliau. Di sana,
berjauhan dari keluarga dan kampung halaman, membentuk nilai teras dalam
peribadi beliau, terutama kemampuan berkomunikasi dan berdikari dalam apa jua
suasana.Ibu beliau meninggal sewaktu Tony hanya berusia 15 tahun meninggal
kesan yang mendalam kepada beliau. Ia meninggalkan kekosongan dalam hidup dan
membantu dalam membentuk peribadi yang cekal dan mampu berdikari di mana
sahaja.Jika di lihat dari segi kecenderungan usahawan mengambil risiko, Tony
adalah contoh yang amat ekstrim. Beliau adalah seorang yang nampaknya hyperactive begitu
fokus dalam melaksanakan perkara yang beliau minati, sehingga sanggup menggadai
apa sahaja yang beliau miliki walaupun masih jauh daripada mencukupi sebagai
modal syarikat. Mungkin ini bukan suatu perkara yang menghairankan, jika yang
diminati itu matlamat yang biasa, tetapi untuk meiliki sebuah syarikat
penerbangan sudah tentu bukanlah sesuatu dalam jangkaan untuk seorang yang
tidak memiliki modal yang cukup dan hanya berbekalkan minat dan semangat yang
kental.Sungguhpun demikian adalah kurang tepat menyatakan yang Tony bersikap reckless dalam
membuat sesuatu pertimbangan kerana beliau tetap mementingkan soal keuntungan.
Malah beliau amat yakin kepada soal potensi pertumbuhan yang tinggi dalam
industri penerbangan di Asia sebelum menceburi sektor tersebut.Bagi menentukan
kejayaan, sikap beliau yang fokus kepada sesuatu projek adalah suatu ciri yang
tepat dan dapat membantu mengurangkan risiko. Beliau berkata, ” Saya bukanlah
seseorang yang suka memulakan dua puluh benda dan kemudian berharap tiga akan
berjaya. Saya lebih berminat memulakan dua atau tiga dan tentukan ia berjaya,
kemudian laksanakan usaha usaha seterusnya”. Sikap ini biasa kita nampak ada pada usahawan
terkemuka seperti Tan Sri Syed Mokhtar, Mydin, Tan Sri Azman Hashim, Tan Sri
Teh Hong Piow di tanah air kita dan usahawan usahawan seperti pengasas
Microsoft, Apple, Facebook, Ford Motor Company, Honda Motors dan banyak lagi di
arena global.
Cara cara Tony menempuhi Halangan
Kemampuan
berkomunikasi timbul daripada personaliti yang yang mempunyai keyakinan diri
yang tinggi yang di asah semasa belajar dan berkhidmat di England dan di Kuala
Lumpur. Selain itu beliau juga menunjukkan sikap minima ego dan bersedia forgive and forget
yang membolehkan beliau membuat pertimbang yang terbaik untuk syarikat dalam
sesuatu waktu. Misalnya dalam berurusan dengan Kerajaan Singapura untuk
mendapat kebenaran mendarat di sana beliau telah berhadapan dengan rintangan
demi rintangan yang berlarutan, yang biasanya melunturkan semangat orang biasa.
Walaupun demikian beliau masih boleh lagi berinteraksi dengan pegawai pegawai
kerajaan Singapura dengan baik, sambil menganggap detik detik pahit yang
dilalui hanya sebagai cabaran dalam mengembangkan laluan Air Asia. Kini Air
Asia mengadakan 26 penerbangan pergi balik dari Kuala Lumpur ke Singapura
sehari.Sebelum itu, cabaran yang pertama beliau lalui timbul dari sikap
masyarakat perniagaan Malaysia sendiri yang bersikap sinikal terhadap rancangan
beliau menubuhkan syarikat penerbangan. Perkara ini tidak melunturkan semangat
beliau, malah dengan pantas, melalui Dato’ Pahamin Rajab, belia berjaya
meyakinkan Tun Mahathir, Perdana Menteri ketika itu, untuk meluluskan rancangan
beliau, mulai dengan cara mengambil alih syarikat penerbangan Air Asia, sebuah
syarikat yang nyata gagal dan dimiliki oleh kerajaan.Setelah mulai berjaya dengan
syarikat Air Asia, beliau mengalih fokus untuk menjadikan Lapangan Terbang
Subang sebagai hub penerbangan tambang murah di rantau Asean. Beliau tahu ini
satu perkara yang amat sukar diterima kerajaan kerana negara perlu mengukuhkan
kedudukan KLIA yang baharu sahaja siap diketika itu. Tetapi Tony never takes no
for an answer.
Beliau menggunakan media massa untuk mempengaruhi masyarakat dan
kerajaan. Akhirnya kerajaan bertegas menolak cadangan Air Asia demi kepentingan
negara, tetapi dalam proses ini Tony berjaya mendapat laluan laluan udara yang
baru serta mendapat LCCT yang baru di KLIA dengan kadar tariff yang berdiskaun.
Ini membantu Air Asia mengukuhkan daya saing ketika berhadapan dengan Malaysia
Airlines dan syarikat syarikat penerbangan yang lain.Demikian juga Tony
menempuhi beberapa cabaran dalam usaha mendapat hak mendarat di lapangan
terbangan Bangkok, Jakarta, Hong Kong dan banyak lagi sama ada di Asia ataupun
atau benua benua lain. Namun nampaknya pengalaman di Singapuralah yang paling
mencabar.Mengikut buku The Air Asia Story ditulis oleh Sen Ze dan Jayne Ng,
bagi Tony, kualiti seorang Usahawan yang paling penting ialah kecekalan atau
dalam Bahasa Inggerisnya willing to never take no for an answer. Bagi Tony, “Berpeganglah dengan keyakinan
anda. Jika anda terlalu mendengar kata orang lain, anda tidak mungkin dapat
memulakan sesuatu. Sebab itulah mereka tidak menjadi usahawan. Orang yang
memberi nasihat itu bukanlah usahawan. Jika tidak, sudah tentu mereka
melaksanakan sendiri. Kita hanya perlu yakin dan laksanakannya” Akhir sekali, anda jangan lupa
peranan pendidikan dalam membantu Tony dalam menjayakan kerjayanya. Beliau
adalah seorang Fellow Member of Association of Chartered and Certified
Accountants (ACCA) dan berkelulusan dari London School of Economics .
Air Asia
Dato’ Tony penggerak utama
dalam penubuhan dan operasi Air Asia, syarikat penerbangan tambang murah yang
paling berjaya di Asia. Bermula dengan dua buah kapal terbang Boeing 737 yang
usang tatkala masih dimiliki kerajaan, kini kumpulan Air Asia yang diterajui
Tony Fernandes sejak tahun 2001 telah maju dari setapak ke setapak sehingga kini
memiliki 62 buah kapal terbang dalam perkhidmatan dan 277 buah lagi dalam
pesanan. Setelah kesemua kapal terbang ini beroperasi nanti, ini mungkin
menjadikan kumpulan penerbangan Air Asia sebagai kumpulan penerbangan tambang
murah yang tebesar di dunia.Kini kumpulan Air Asia berkhidmat melalui 142
laluan dan 78 destinasi dengan sejumlah 400 penerbangan sehari di Asia, dan
juga ke Australia dan Eropah. Dalam tahun 2011, Air Asia telah menerbangkan
sejumlah 30 juta penumpang dari pelbagai negara.
No comments:
Post a Comment